{"id":"15440dfd-c8ef-482c-837a-bdfaeef410f5","slug":"מוצרי-חלב-מלאי-שומן-לא-העלו-משקל-במחקר-אבל-רק-12-שבועות","title":"מחקר: מוצרי חלב עתירי שומן לא העלו משקל ואף שיפרו לחץ דם","excerpt":"גבר או אישה שצורכים יומית שלוש מנות של גבינה צהובה, חלב מלא ויוגורט רגיל עשויים להפתיע לגלות שאחרי 12 שבועות משקלם לא עלה, הכולסטרול שלהם לא זינק, ולחץ הדם שלהם דווקא השתפר, כך עולה מהדיווח","content":"גבר או אישה שצורכים יומית שלוש מנות של גבינה צהובה, חלב מלא ויוגורט רגיל עשויים להפתיע לגלות שאחרי 12 שבועות משקלם לא עלה, הכולסטרול שלהם לא זינק, ולחץ הדם שלהם דווקא השתפר. זה בדיוק מה שמצא מחקר חדש מאוניברסיטת טורונטו, שפורסם בכתב העת The Journal of Nutrition, וממצאיו מאתגרים את ההמלצות התזונתיות המקובלות בעשרות השנים האחרונות.\n\nבמשך דורות שמענו מסר ברור: מוצרי חלב כן, אבל רק דלי שומן או נטולי שומן. הרציונל היה פשוט: מוצרי חלב מכילים שומן רווי, שנקשר באופן מסורתי לעלייה בכולסטרול ובסיכון למחלות לב. אבל מה קורה כשבוחנים את הנחת יסוד זו במחקר מבוקר על בני אדם?\n\n## מה באמת קורה כשאוכלים חלב מלא?\n\nהחוקרים מאוניברסיטת טורונטו גייסו 74 מבוגרים עם עודף משקל או השמנה והקצו אותם באקראי לשלוש קבוצות תזונה שונות למשך 12 שבועות. קבוצה אחת צרכה תזונה דלת קלוריות עם כמות נמוכה של מוצרי חלב. קבוצה שנייה צרכה תזונה מאוזנת קלורית שכללה שלוש מנות של מוצרי חלב מלאי שומן ביום. קבוצה שלישית אכלה ללא הגבלת קלוריות, גם היא עם שלוש מנות של חלב מלא ביום. כל המשתתפים קיבלו הדרכה תזונתית על פי המדריך התזונתי הקנדי.\n\nהתוצאות היו מפתיעות. אחרי 12 שבועות, החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים במשקל הגוף, בהרכב הגוף או ברמות הכולסטרול בין המשתתפים שצרכו מעט מוצרי חלב לבין אלה שאכלו שלוש מנות ביום. יותר מכך, אלה שצרכו יותר חלב הראו שיפור בלחץ הדם וצרכו כמויות גבוהות יותר של סידן, חלבון וויטמין D.\n\n\"אלה שצרכו שלוש מנות של מוצרי חלב ביום לא הראו רמות שליליות של כולסטרול בדם או שומנים, ולא סימנים לעמידות לאינסולין\", אומר פרופסור הארווי אנדרסון ממחלקת מדעי התזונה באוניברסיטת טורונטו, שהוביל את המחקר.\n\n## למה בכלל חששנו משומן בחלב?\n\nהדאגה ממוצרי חלב מלאי שומן נבעה מכך שהם מכילים שומן רווי, שבמשך עשרות שנים נחשב לגורם מרכזי בהעלאת רמות הכולסטרול ובהגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם. כתוצאה מכך, ההמלצות התזונתיות בקנדה, בארצות הברית ובמדינות רבות נוספות עודדו את הציבור לבחור במוצרי חלב דלי שומן.\n\nאנדרסון מציין שהראיות ממחקרים על בני אדם לא תמיד תאמו את החששות האלה. מחקרים רבים לא מצאו קשר בין צריכת מוצרי חלב מלאי שומן לבין תוצאות בריאותיות שליליות, וחלקם אף דיווחו על השפעות חיוביות.\n\n## מבנה מורכב חשוב יותר מהשומן לבדו\n\nהממצאים מצביעים על כך שמוצרי חלב הם יותר מסכום חלקיהם. המבנה המורכב של החלב, השילוב של חלבונים, מינרלים, ויטמינים ושומנים, עשוי להשפיע על האופן שבו הגוף מעבד ומגיב למזון הזה. המחקר מצביע על כך שהתמקדות בשומן הרווי לבדו, מבלי להתחשב במטריצה התזונתית השלמה של מוצר החלב, עשויה להיות גישה מצמצמת מדי.\n\nבנוסף, המחקר הראה שהמשתתפים שצרכו יותר מוצרי חלב קיבלו יותר חומרי תזונה חשובים. זה עולה בקנה אחד עם מחקר קודם שפורסם ב-Journal of the American Dietetic Association, שמצא שמבוגרים שצורכים יותר מוצרי חלב נוטים לקבל כמויות גבוהות יותר של סידן, חלבון וויטמין D.\n\n## מה המשמעות עבור ההמלצות התזונתיות?\n\nהמחקר מעלה שאלות על ההמלצה הנפוצה להימנע ממוצרי חלב מלאי שומן. אם שלוש מנות ביום של חלב מלא לא גורמות לעלייה במשקל, לא מעלות את הכולסטרול ואף משפרות את לחץ הדם, האם הגיע הזמן לשקול מחדש את ההנחיות?\n\nחשוב לציין את מגבלות המחקר: הוא נמשך 12 שבועות בלבד, וכלל 74 משתתפים עם עודף משקל או השמנה. לא ברור מה יקרה בטווח ארוך יותר, או באוכלוסיות אחרות. בנוסף, המחקר בחן את ההשפעה של הוספת מוצרי חלב לתזונה מאוזנת על פי המדריך התזונתי הקנדי, לא תזונה עשירה בשומנים רוויים ממקורות מעובדים אחרים.\n\nעם זאת, הממצאים מצטרפים לגוף גדל והולך של ראיות שמציעות שמוצרי חלב מלאי שומן אינם האויב התזונתי שחשבנו. החוקרים ממליצים על מחקרי המשך ארוכי טווח שיבחנו את ההשפעות הבריאותיות של צריכת חלב מלא לאורך זמן, ובאוכלוסיות מגוונות יותר. מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית לפני שינוי משמעותי בתזונה, במיוחד למי שסובל ממחלות לב או מטבוליות.\n\nהמחקר מומן על ידי Dairy Farmers of Canada. פרטי ניגוד עניינים של החוקרים פורסמו במאמר המקורי.\n\n## העמקה מדעית\n\nהמחקר שפורסם ב-The Journal of Nutrition היה מחקר אקראי מבוקר, חד-סמיות, במקביל, שנמשך 12 שבועות וכלל 74 משתתפים (גיל ממוצע: 36.55±1.04 שנים, BMI ממוצע: 29.34±0.43 ק\"ג/מ\"ר). המשתתפים חולקו לשלוש קבוצות: LD-ER (Low Dairy-Energy Restricted), תזונה דלת קלוריות ודלת מוצרי חלב; 3D-EN (3 Daily servings-Energy Neutral), תזונה מאוזנת קלורית עם שלוש מנות של חלב מלא ביום; ו-3D-AL (3 Daily servings-Ad Libitum), תזונה ללא הגבלת קלוריות עם שלוש מנות של חלב מלא ביום.\n\nהתוצאות העיקריות: משקל הגוף וה-BMI ירדו באופן מובהק בקבוצת LD-ER (P<0.05), אך לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במשקל, בהרכב הגוף, במטבוליזם האנרגטי או ברמות השומנים בדם. בקבוצת 3D-AL נצפתה ירידה קלה בהיקף הירכיים (0.25±0.34 ס\"מ). לא נמצאו סימנים לעמידות לאינסולין או לשינויים שליליים בפרופיל הליפידים בדם בקבוצות שצרכו שלוש מנות של חלב ביום.\n\nהמחקר מצביע על כך שמטריצת המזון (food matrix) של מוצרי חלב, המבנה הפיזיקלי והכימי המורכב שכולל חלבונים, שומנים, מינרלים וויטמינים, עשויה למתן את ההשפעה של השומן הרווי על מדדים מטבוליים. הממצאים תומכים בהשערה שהשפעת מזונות על הבריאות אינה נקבעת רק על פי רכיב תזונתי בודד, אלא על פי המטריצה התזונתית השלמה.\n\n---\n\n## מקורות מאומתים\n\n- [Anderson GH et al., The Journal of nutrition (2026)](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/41580085/), PMID 41580085\n- [Ranganathan R et al., Journal of the American Dietetic Association (2005)](https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16129080/), PMID 16129080","categoryId":"cat-201","healthWorld":null,"author":"מערכת קוד הבריאות","readTime":4,"imageUrl":"/objects/uploads/1981a6c3-fdcd-415b-b0c1-43df34de1b95","imageAlt":"מוצרי חלב מלאי שומן לא העלו משקל במחקר - אבל רק 12 שבועות","featured":false,"publishedAt":"2026-08-14","tags":["מוצרי חלב מלא","שומן רווי","כולסטרול","לחץ דם","סידן"],"status":"published","headlineAutoExhaustedAt":null,"metaTitle":"מוצרי חלב מלאי שומן לא העלו משקל במחקר - אבל רק 12 שבועות | קוד הבריאות","metaDescription":"גבר או אישה שצורכים יומית שלוש מנות של גבינה צהובה, חלב מלא ויוגורט רגיל עשויים להפתיע לגלות שאחרי 12 שבועות משקלם לא עלה, הכולסטרול שלהם לא זינק, ולחץ הדם שלהם דווקא השתפר, כך עולה מהדיווח","canonicalOverride":null,"articleType":"news","noindex":false,"hideFromHome":false,"includeInSitemap":true,"includeInNewsSitemap":true,"reviewerName":null,"reviewerTitle":null,"reviewerCredentials":null,"reviewerUrl":null,"reviewedAt":null,"sources":[{"url":"https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/41580085/","title":"The Effect of Three Daily Servings of Full-Fat Dairy for 12 Weeks (The Journal of Nutrition)"},{"url":"https://www.sciencedaily.com/releases/2026/08/260808234948.htm","title":"For decades, we were told to choose low-fat dairy. New research says otherwise"}],"faq":[],"shortAnswer":null,"keyTakeaways":["המחקר מצא שצריכה יומית של שלוש מנות מוצרי חלב מלאים לא העלתה משקל ולא הגבירה כולסטרול לאחר 12 שבועות.","במחקר האקראי השתתפו 74 מבוגרים עם עודף משקל או השמנה.","אצל משתתפים שצרכו חלב מלא נצפה שיפור מדוד בלחץ הדם ועלייה בצריכת סידן, חלבון וויטמין D.","הממצאים מעוררים שאלה על הצורך בהמלצות להעדיף מוצרי חלב דלי שומן; יש צורך במחקרים ארוכי טווח."],"medicalDisclaimerEnabled":true,"pillarPage":null,"relatedArticles":[],"relatedEvergreenArticle":null,"ctaType":"none","ctaLabel":null,"ctaUrl":null,"ctaDescription":null,"imageCredit":null,"imageWidth":null,"imageHeight":null,"videos":[],"newsSection":"חדשות הבריאות","newsSourceName":"מערכת קוד הבריאות","originalSourceUrl":null,"doi":null,"pmid":null,"sourcePublishedAt":null,"newsSitemapExpiresAt":"2026-08-16T00:00:00.000Z","isBreakingNews":false,"correctionNote":null,"correctionDate":null,"notificationTopics":["medical-news"],"createdAt":"2026-08-14T00:56:30.080Z","updatedAt":"2026-08-14T03:12:27.345Z","dateModified":"2026-08-14T03:12:20.659Z","summary":"גבר או אישה שצורכים יומית שלוש מנות של גבינה צהובה, חלב מלא ויוגורט רגיל עשויים להפתיע לגלות שאחרי 12 שבועות משקלם לא עלה, הכולסטרול שלהם לא זינק, ולחץ הדם שלהם דווקא השתפר, כך עולה מהדיווח","readingTime":4,"featuredImage":"/objects/uploads/1981a6c3-fdcd-415b-b0c1-43df34de1b95","authorSlug":"מערכת-קוד-הבריאות","publishTime":"2026-08-14T01:04:58.004Z","url":"/news/מוצרי-חלב-מלאי-שומן-לא-העלו-משקל-במחקר-אבל-רק-12-שבועות","category":{"id":"cat-201","name":"חדשות הבריאות","slug":"health-news","icon":"Newspaper","color":"text-slate-600"}}